Hoe zeg ik nee?
5 juli 2019 

Hoe zeg ik nee?

Hoe zeg ik nee? ‘Nee’, zeggen is het moeilijkste wat er is. Ik weet dat ik het moet doen. Ik probeer het ook écht te doen. Maar meestal lukt het me niet. Het is een enorme opgave. Enerzijds komt dit door mijn opvoeding waarin ik geleerd heb dat ik aardig moet zijn en me aan moet passen aan anderen. Anderzijds voel ik me vaak schuldig of heb ik zelfs medelijden met de ander. Zo nu en dan ben ik er van overtuigd dat ik het beter zelf kan doen omdat het dan in ieder geval goed gebeurt. En heel stiekem voel ik mij soms ook vereerd dat ik gevraagd wordt. Je raadt het al, het duurt maar even voordat ik weer allemaal apen op mijn schouder heb. Dus hoe zeg ik nee? Herken je dit?

De spanning stijgt…

Onderzoek laat zien dat er nóg een reden is waarom ‘nee’ zeggen zo moeilijk is. Op korte termijn levert het namelijk meer spanning op dan wanneer je op het verzoek ingaat. Door ‘ja’ te zeggen ga je conflicten en schuldgevoel uit de weg. Maar op de lange termijn kan het juist leiden tot stress, omdat je iets hebt toegezegd dat je niet waar kunt maken.

Op de weegschaal

‘Ja’ zeggen tegen het één betekent automatisch ‘nee’ tegen het ander. Omdat je niet alles kunt moet je een balans zien te vinden. Er zit nu eenmaal een limiet aan tijd en energie. Door ‘nee’ te zeggen tegen dingen die niet bijdragen aan je levensmissie, prioriteiten of datgene wat je écht wilt doen zorg je voor deze balans.

‘Hoe zeg ik nee’ in vijf stappen

1. PROBEER INZICHT IN JE GEDRAG TE KRIJGEN

Vraag jezelf af wat er bij jou voor zorgt dat je moeilijk ‘nee’ kunt zeggen. Vraag jezelf ook af wat je anders zou willen doen en probeer dit uit. Sla hierin niet door maar kies bewust voor wat je wel of niet wilt.

2. MAAK VOOR JEZELF INZICHTELIJK WANNEER JE BESCHIKBAAR BENT

Blok vaste tijdstippen in je agenda voor dingen die je belangrijk vindt zoals een boswandeling of qualitytime met je gezin. Zo maak je inzichtelijk wat je prioriteiten zijn en wanneer je ‘nee’ moet zeggen tegen iets anders.

3. GEEFT OP TIJD JE GRENZEN AAN

Geef op tijd je grenzen aan zodat spanning en stress niet de kans krijgt zich op te bouwen. Op deze manier hoef je niet plotseling aan de noodrem te trekken.

4. RESPECTVOL REAGEREN

Blijf altijd respectvol, óók als je ‘nee’ zegt. Als de ander beledigd reageert, is dat vervelend, maar niet jouw probleem. Je zou kunnen zeggen: ‘Ik begrijp je teleurstelling.’

5. VOEL JE NIET SCHULDIG

Sta achter je beslissing. Geef de ander de ruimte om teleurgesteld te zijn, maar bedenk dat je niet verantwoordelijk bent voor zijn of haar gevoel.

Ben jij benieuwd waarom je tóch moeite blijft hebben met het zeggen van ‘nee’? Misschien is een ACT®-meting voor jou interessant.

Over de schrijver
Alida vertaalt op een creatieve manier jouw vraag naar een concreet plan. Als projectmanager en organisatie adviseur heeft Alida veel ervaring met het coachen van personen, teams en organisaties. Ze vindt het erg belangrijk om te werken vanuit kwaliteit en expertise. Met haar sociale en analytische inslag brengt ze mensen bewust en onbewust naar een hoger plan. Het is haar missie om natuurlijke talenten, ontwikkelpotentieel en onbewuste drijfveren zichtbaar te maken. Alida begeleidt trajecten vanuit de verbinding met een resultaatgericht doel en door een tikkeltje eigenwijs te zijn.
Reactie plaatsen

Meer lezen over persoonlijke ontwikkeling?

Topics
arrow_drop_up arrow_drop_down